Kaisantunneli

KLUUVI, HELSINKI

Kaisantunneli helpottaa kävely- ja pyöräliikenteen kulkemista Helsingin ydinkeskustassa. Purson toimittamat alumiiniset säleet koristavat tunnelin kattoa. Jos säleet aseteltaisiin peräkkäin, niitä olisi yhteensä 15 kilometriä, kertoo vastuumyyjä Markku Nieminen.

Reitti Kaisaniemen puistosta Kansalaistorille on Helsingin keskustan pyöräliikenteen pääyhteys. Tunneli avattiin lauantaina 4. toukokuuta 2024.

Kaisantunnelissa kuljetaan Purson alumiinisäleiden alla.

Tavoitteena kestävä ja kaunis katto

WSP Finlandin suunnittelemasta kohteesta haluttiin katseen ja ilkivallan kestävä sekä avattava. Suunnittelussa pyrittiin siihen, että alakatosta ja koko kattoilmeestä tulee osa tunnelin sujuvaa sisäarkkitehtuuria. Tunnelin arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut WSP:n Matti Tapaninen.

Sälekatto tukee tilan harmonista tunnelmaa. Kansalaistorilta Kaisaniemen puistoon johtavan Kaisantunnelin sisäilmeessä on ollut tavoitteena, että tunnelma on levollinen; kuin puistokäytävä, jossa on rauhoittavaa edetä. 10 mm levyinen U-muotoinen säle on pulverimaalattu RAL 9010 -sävyyn puhtaan valkoiseksi. Maalattu vaalea säle heijastaa tyylikkäästi niin, että tilaan tulee avaruuden tuntua. Maltillinen kiilto myös helpottaa puhtaanapitoa.

Alumiini on loistava materiaalivalinta kestävyytensä vuoksi. Tunnelin päällä kulkee erittäin raskaita junia, joten alakattomateriaalinkin on syytä olla jämäkkää. Alumiini täytti tunnelin alakatolle asetetut lujuus- ja paloturvavaatimukset.

Räätälöity alumiinisäleratkaisu

Ilkivallan varalta säleen seinämävahvuuden tuli olla tavanomaista paksumpi. Sopiva ratkaisu räätälöitiin kohteeseen NAPSU-järjestelmästä, kertoo Purson vastuumyyjä Markku Nieminen. Purson tuotekehitys teki erinomaista työtä, ja jatkossa vahvempaa sälettä tarjotaan myös katalogituotteena, vinkkaa Nieminen.

Kestävyys luonnehtii materiaalivalintaa myös siten, että säleet on valmistettu Purson oman Ikaalisten sulaton kierrätysalumiinista. Alumiini on aikanaan käyttönsä päätteeksi täysin kierrätettävissä edelleen: se säilyttää ominaisuutensa erinomaisesti.

Kaisantunnelin säleisiin on saatu yhdistettyä monenlaista tekniikkaa ja valaisimia. Valoupotukset on tehty tunnelin teräsbetonin raudoitusten ja junaraiteiden suuntaisiksi.

Purson referenssejä tunnelin suulla

Kaisaniemen puistosta alkavaan Kaisantunneliin kuljetaan Scandic Grand Central -hotellin vierestä. Sen julkisivussa on Purson ECO-tuotteiden pohjalta räätälöidyt hengettömät ikkunaprofiilit, jotka on tuotu betonin kanssa samaan tasoon. Lue referenssistä täältä.

Tunneli päättyy Kansalaistorille, missä puolestaan voi ihailla Töölönlahdenkadulla sijaitsevan KPMG-talon julkisivua.

Kaisantunnelin suulla sijaitsee Scandic Grand Central, jossa on Purson erikoisvalmisteiset ikkunat (kuvassa oikealla).
Rakennustyyppi: Yhdystunneli
Projektityyppi: Uudisrakennus
Rakennusvuosi: 2024
Rakennusurakoitsija: Destia
Metallirakentaja: Sisärakennustekniikka SRT Oy
Rakennuttaja: Helsingin kaupunki