Kajsatunneln

GLOET, HELSINGFORS

Kajsatunneln underlättar den lätta trafikens framkomlighet i Helsingfors stadskärna. Tunnelns tak pryds av aluminiumlameller från Purso. Om lamellerna skulle placeras efter varandra, skulle raden vara sammanlagt 15 kilometer lång, säger Markku Nieminen, ansvarig försäljare.

Rutten från Kajsaniemiparken till Medborgartorget är en huvudförbindelse för cykeltrafiken i Helsingfors centrum. Tunneln öppnades lördagen den 4 maj 2024.

I Kajsatunneln färdas man under aluminiumlameller från Purso.

Ett hållbart och vackert tak som mål

Objektet som har planerats av WSP Finland behövde U-formade lameller. För att skydda mot skadegörelse ville man att lamellernas väggtjocklek skulle vara tjockare än vanligt. En lämplig lösning för objektet skräddarsyddes i NAPSU-systemet, säger Markku Nieminen, ansvarig försäljare.

Den 10 millimeter breda lamellen pulvermålades i färgtonen RAL 9010 Pure white. Den målade, ljusa lamellen reflekterar ljus på ett snyggt sätt som skapar en rymlig känsla i utrymmet.

Tack vare sin hållbarhet är aluminium ett oslagbart materialval. Det har varit möjligt att kombinera flera olika typer av teknik och armaturer i Kajsatunnelns lameller.

Referenser för Purso i tunnelöppningen

Öppningen till Kajsatunneln, som börjar i Kajsaniemiparken, ligger intill hotellet Scandic Grand Central. Hotellets fasad använder oinramade fönsterprofiler, som har skräddarsytts utifrån Pursos ECO-produkter och ligger på samma nivå som betongen. Läs referensen här.

Tunneln slutar vid Medborgartorget. Där kan du i sin tur beundra KPMG-husets fasad, som ligger på Tölöviksgatan.

Scandic Grand Central som ligger intill Kajsatunnelns öppning med specialtillverkade fönster från Purso (till höger i bilden).
Byggnadstyp: Tunnel för fotgängare och cyklister
Projekttyp: Nybyggnad
Byggnadsår: 2024
Byggentreprenör: Destia
Metallbyggare: Sisärakennustekniikka SRT Oy
Utvecklare: Helsingfors stad