Kaisantunneli
KLUUVI, HELSINKI
Kaisantunneli helpottaa kevyen liikenteen kulkemista Helsingin ydinkeskustassa. Tunnelin kattoa koristavat Purson alumiiniset säleet. Jos säleet aseteltaisiin peräkkäin, niitä olisi yhteensä 15 kilometriä, kertoo vastuumyyjä Markku Nieminen.
Reitti Kaisaniemen puistosta Kansalaistorille on Helsingin keskustan pyöräliikenteen pääyhteys. Tunneli avattiin lauantaina 4. toukokuuta 2024.
Tavoitteena kestävä ja kaunis katto
WSP Finlandin suunnittelemaan kohteeseen tarvittiin U-muotoista sälettä. Ilkivallan varalta säleen seinämävahvuudesta haluttiin tavanomaista paksumpi. Sopiva ratkaisu räätälöitiin kohteeseen NAPSU-järjestelmästä, kertoo vastuumyyjä Markku Nieminen.
10 mm levyinen säle on pulverimaalattu RAL 9010 -sävyyn puhtaan valkoiseksi. Maalattu vaalea säle heijastaa tyylikkäästi niin, että tilaan tulee avara vaikutelma.
Alumiini on lyömätön materiaalivalinta kestävyytensä vuoksi. Kaisantunnelin säleisiin on saatu yhdistettyä monenlaista tekniikkaa ja valaisimia.
Purson referenssejä tunnelin suulla
Kaisaniemen puistosta alkavaan Kaisantunneliin kuljetaan Scandic Grand Central -hotellin vierestä. Sen julkisivussa on Purson ECO-tuotteiden pohjalta räätälöidyt hengettömät ikkunaprofiilit, jotka on tuotu betonin kanssa samaan tasoon. Lue referenssistä täältä.
Tunneli päättyy Kansalaistorille missä puolestaan voi ihailla Töölönlahdenkadulla sijaitsevan KPMG-talon julkisivua.
Rakennustyyppi: | Yhdystunneli |
Projektityyppi: | Uudisrakennus |
Rakennusvuosi: | 2024 |
Rakennusurakoitsija: | Destia |
Metallirakentaja: | Sisärakennustekniikka SRT Oy |
Rakennuttaja: | Helsingin kaupunki |