Kaisantunneli

KLUUVI, HELSINKI

Kaisantunneli helpottaa kevyen liikenteen kulkemista Helsingin ydinkeskustassa. Tunnelin kattoa koristavat Purson alumiiniset säleet. Jos säleet aseteltaisiin peräkkäin, niitä olisi yhteensä 15 kilometriä, kertoo vastuumyyjä Markku Nieminen.

Reitti Kaisaniemen puistosta Kansalaistorille on Helsingin keskustan pyöräliikenteen pääyhteys. Tunneli avattiin lauantaina 4. toukokuuta 2024.

Kaisantunnelissa kuljetaan Purson alumiinisäleiden alla.

Tavoitteena kestävä ja kaunis katto

WSP Finlandin suunnittelemaan kohteeseen tarvittiin U-muotoista sälettä. Ilkivallan varalta säleen seinämävahvuudesta haluttiin tavanomaista paksumpi. Sopiva ratkaisu räätälöitiin kohteeseen NAPSU-järjestelmästä, kertoo vastuumyyjä Markku Nieminen.

10 mm levyinen säle on pulverimaalattu RAL 9010 -sävyyn puhtaan valkoiseksi. Maalattu vaalea säle heijastaa tyylikkäästi niin, että tilaan tulee avara vaikutelma.

Alumiini on lyömätön materiaalivalinta kestävyytensä vuoksi. Kaisantunnelin säleisiin on saatu yhdistettyä monenlaista tekniikkaa ja valaisimia.

Purson referenssejä tunnelin suulla

Kaisaniemen puistosta alkavaan Kaisantunneliin kuljetaan Scandic Grand Central -hotellin vierestä. Sen julkisivussa on Purson ECO-tuotteiden pohjalta räätälöidyt hengettömät ikkunaprofiilit, jotka on tuotu betonin kanssa samaan tasoon. Lue referenssistä täältä.

Tunneli päättyy Kansalaistorille missä puolestaan voi ihailla Töölönlahdenkadulla sijaitsevan KPMG-talon julkisivua.

Kaisantunnelin suulla sijaitsee Scandic Grand Central, jossa on Purson erikoisvalmisteiset ikkunat (kuvassa oikealla).
Rakennustyyppi: Yhdystunneli
Projektityyppi: Uudisrakennus
Rakennusvuosi: 2024
Rakennusurakoitsija: Destia
Metallirakentaja: Sisärakennustekniikka SRT Oy
Rakennuttaja: Helsingin kaupunki