Eettiset ohjeet

Purso Group Oy: Eettiset ohjeet  

Huhtikuu 2025

Visiomme

Kannattava, kasvava ja vakavarainen Purso Group suunnittelee ja valmistaa alumiinituotteita ja -järjestelmiä Suomessa, Hollannissa ja Saksassa. Olemme alan johtava toimija ja pitkäaikainen kumppani asiakkaillemme. Tuemme asiakkaidemme menestystä omalla toiminnallamme ja osaamisellamme.

Toimintaamme ohjaavat vastuullisuus, innovatiivisuus ja asiakaslähtöisyys.

Toimimme koko EU:n alueella, josta Itämeren alue, Benelux-maat ja Saksa ovat päämarkkinamme. Rakennus- ja valaistusjärjestelmien kansainvälinen toiminta on kasvanut voimakkaasti. Pääyksiköt Purso ja Nedal myyvät toistensa tuotteita omilla markkina-alueillaan.

Toimintaa kehitetään Purson ja Nedalin parhaiden käytäntöjen sekä Lean-tyyppisen prosessinohjauksen mukaisesti.

Purso Group on turvallinen ja haluttu työpaikka. Meillä työskentelee osaava ja monitaitoinen henkilöstö. Toimimme perheyrityksenä ja kunnioitamme kierrätystä ja ympäristöarvoja.

Arvomme:

1. Kunnioitus

2. Kannattavuus

3. Avoin ja turvallinen ilmapiiri

4. Asiakaslähtöisyys

5. Innovatiivisuus

Eettiset ja kestävät liiketoimintatavat koskevat kaikkea toimintaamme. Eettiset ohjeemme antavat selkeät raamit toiminnallemme ja varmistavat, että sitoudumme eettisiin ja kestäviin liiketoimintakäytäntöihin sekä paikallisten lakien ja määräysten noudattamiseen. Meistä jokaisen on noudatettava eettisiä ohjeita.

Ohjeissa Pursolla tarkoitetaan Purso-konsernia ja kaikkia sen tytäryhtiöitä.

1. Asiakkaat

Tavoitteenamme on ylittää asiakkaidemme ja sidosryhmiemme odotukset ja vaatimukset ja auttaa asiakkaitamme menestymään liiketoiminnassaan. Päivittäinen työmme tuo lisäarvoa asiakkaillemme.

1.1. Laatu ja suorituskyky

Laatu tarkoittaa vaatimustenmukaisuutta. Kiinnitämme huomiota jokaiseen yksityiskohtaan ja toimitamme asiakkaalle sen, mitä hän odottaa – ”aina oikein ja ajallaan”. Ymmärrämme asiakkaidemme liiketoimintatarpeet ja tarjoamme parasta mahdollista laatua tuotteissamme ja palveluissamme. Luotettavuus ja toimitusvarmuus ovat asiakastyytyväisyyden tärkeimmät tekijät.

1.2. Luottamus ja rehellisyys

Toimimme lain ja kansainvälisesti sovittujen liiketoiminnan eettisten normien mukaisesti. Noudatamme eurooppalaisia lakeja ja asetuksia.

1.3. Rehellinen kilpailu ja kilpailulainsäädännön noudattaminen

Uskomme, että kilpailu on yrityksen, sidosryhmien, asiakkaiden, henkilöstön ja koko yhteiskunnan etujen mukaista, sillä se edistää tehokkuutta ja innovointia. Noudatamme kilpailulainsäädäntöä kaikilla markkina-alueillamme. Koulutamme henkilöstöämme kilpailulaeista ja tarjoamme tarvittaessa asiantuntija-apua kilpailulainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Emme osallistu keskusteluihin tai tee sopimuksia, jotka voisivat rikkoa kilpailulainsäädäntöä, kuten hintojen sopiminen, myyntiehdoista sopiminen, tarjouskartellit, markkinoiden, alueiden tai asiakkaiden jakaminen, vilpillisten kaupankäyntimenetelmien käyttö tai määräävän markkina-aseman väärinkäyttö.

1.4. Vastuullinen kaupankäynti

Toimimme globaalisti ja noudatamme kaikkia voimassa olevia tuonti- ja vientilakeja ja -määräyksiä. Varmistamme, että kauppasäännökset tunnetaan yrityksessämme ja niitä sovelletaan päivittäisessä toiminnassamme. Uskomme, että sääntöjenmukainen ja vastuullinen kaupankäynti luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja edistää alan parhaita käytäntöjä. Pyrimme luomaan yrityskulttuurin, joka kannustaa tiedon jakamiseen ja yhteistyöhön, jotta vastuulliset käytännöt leviävät laajalle.

1.5. Lahjonta ja korruptio

Olemme sitoutuneet rehelliseen liiketoimintaan, emmekä hyväksy minkäänlaista lahjontaa tai korruptiota. Tavallisia lahjoja voidaan antaa ja vastaanottaa, mutta niiden arvo ei saa ylittää 100 euroa. Esihenkilön luvalla on mahdollista tarjota tai osallistua tavanomaista vieraanvaraisuutta noudattaviin tapahtumiin.

1.6. Tietosuoja

Varmistamme, että kaikki tietomme ovat luotettavia ja niitä tarvitsevien ihmisten saatavilla. Olemme sitoutuneet suojelemaan henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien henkilötietoja. Käsittelemme henkilötietoja vastuullisesti ja toimintamaidemme lakien ja asetusten mukaisesti. Käsittelemme yritystämme ja sidosryhmiämme koskevia tietoja huolellisesti ja suojaamme liiketoiminnan kannalta tärkeitä tietoja asianmukaisin menettelyin.

2. Työntekijät

Työntekijöillä tarkoitetaan koko Purson henkilöstöä sekä työntekijöitä kaikissa tytäryhtiöissämme ja mahdollisissa yhteisyrityksissä, joissa Pursolla on määräysvalta. Olemme yhdessä vastuussa siitä, että noudatamme päivittäistä työtämme koskevia ohjeita, käytäntöjä sekä lakeja ja määräyksiä. Tuemme ja suojelemme ihmisoikeuksia ja varmistamme, että työolot ovat lakien ja kansainvälisesti tunnustettujen standardien ja sopimusten mukaiset. Emme osallistu ihmisoikeusloukkauksiin toimintaympäristössämme.

2.1. Työolot ja -olosuhteet

Oikeudenmukaiset työehdot tarkoittavat sopivaa ja inhimillistä työympäristöä, jossa jokainen voi tehdä parhaansa työpaikasta riippumatta. Varmistamme, että työehdot, mukaan lukien työaika ja loma-ajat, ovat sitovan peruslainsäädännön tai sovellettavien alakohtaisten säännösten mukaisia.

Maksamamme palkat ja tarjoamamme edut ovat kilpailukykyisiä ja vastaavat alan yleisiä käytäntöjä toimintamaissa. Maksamme kaikille työntekijöille vähintään lain tai sovellettavien alakohtaisten säännösten (esim. työehtosopimusten) mukaisen vähimmäispalkan. Emme salli kansallisten lakien tai alan normien vastaisia työaikoja.

Meillä on nollatoleranssi lapsi- ja pakkotyövoiman käyttöä kohtaan. Varmistamme, että emme käytä pakkotyötä missään muodossa emmekä työllistä alle 15-vuotiaita työntekijöitä. Seuraamme aktiivisesti, että tavarantoimittajamme ja alihankkijamme ympäri maailmaa noudattavat näitä samoja eettisiä periaatteita.

2.2. Työterveys ja -turvallisuus

Olemme sitoutuneet nolla tapaturmaa -tavoitteeseen ja pyrimme estämään kaikki henkilöstölle, alihankkijoille, tavarantoimittajille ja asiakkaille sattuvat tapaturmat. Otamme työterveyden ja -turvallisuuden huomioon kaikilla päivittäisen liiketoiminnan tasoilla. Uskomme, että turvallisuuskulttuurin sisäistäminen ja jatkuva kehittäminen tuo kilpailuetua.

Tiedostamme vastuumme henkilöstöä kohtaan ja edistämme turvallisia ja terveellisiä työmenetelmiä. Varmistamme, että työpaikka on turvallinen eikä aiheuta terveyshaittoja kenellekään. Luomme asianmukaiset organisaatiorakenteet ja -käytännöt, joita tarvitaan terveys- ja turvallisuusriskien tehokkaaseen hallintaan, ja koulutamme työntekijät noudattamaan käytäntöjä.

2.3. Kunnioitus ja yksityisyys, häirinnän torjunta

Tunnustamme työntekijöiden kokoontumis- ja yhdistymisvapauden sekä oikeuden työehtosopimusneuvotteluihin ja kunnioitamme niitä. Kaikkia kohdellaan aina kunnioittavasti.

2.4. Moninaisuus, tasa-arvo, osallistuminen ja itsensä kehittäminen

Uskomme, että monimuotoiset ja osallistavat tiimit edistävät innovaatiota ja auttavat meitä vastaamaan asiakkaiden odotuksiin ja vaatimuksiin. Monimuotoisuus tukee osaavien työntekijöiden houkuttelemista, kehittämistä ja pitämistä yrityksessä. Tiimityö ja yksilöllisten taitojen ja tietojen hyödyntäminen ovat kriittisiä menestystekijöitä.

Tarjoamme yhtäläiset mahdollisuudet kaikille työnhakijoille ja työntekijöillemme. Emme suvaitse minkäänlaista uhkaavaa tai epäkunnioittavaa käytöstä, kiusaamista, häirintää, seksuaalista häirintää tai syrjintää toiminnassamme.

2.5. Tietojen ja sisäisen viestinnän oikeellisuus

Yritystietojen ajantasaisuus ja tarkkuus on meille erittäin tärkeää. Tallennamme tiedot hallitusti ja tarkasti kaikkien sovellettavien lakisääteisten vaatimusten ja alan standardien sekä annettujen toimintaohjeiden mukaisesti. Tämä koskee kaikkia yritystietojamme. Laadimme kirjanpidon ajallaan ja liiketoimintaamme kuvaavien tosiasioiden perusteella. Valvomme jatkuvasti yritystietojen oikeellisuutta. Tämä koskee sekä taloudellisia että muita tietoja, kuten kokouspöytäkirjoja, muistioita, sopimuksia, tilinpäätöksiä, palkanlaskentaa, kuluja, henkilöstötietoja, turvallisuus- ja ympäristötietoja, tuotetietoja ja kirjanpidon lähdeasiakirjoja.

3. Liikekumppanit

3.1. Tavarantoimittajat, yhteistyöyritykset ja allianssit

Teemme yhteistyötä sellaisten toimittajien ja toimijoiden kanssa, joiden kanssa voimme solmia molempia osapuolia hyödyttäviä suhteita. Kunnioitamme ihmisoikeuksia ja yleisiä työelämän periaatteita, suojelemme ympäristöä ja vastustamme korruptiota kaikessa toiminnassamme. Edellytämme myös tavarantoimittajiamme sitoutumaan liikesuhteen perustana olevan eettisten ohjeiden noudattamiseen ja vaatimaan vastaavia periaatteita ja standardeja omilta toimittajiltaan, jotta koko toimitusketju noudattaa ohjeidemme mukaisia arvoja. Toimittajan vastuulla on varmistaa, että kaikki tuotteen tai palvelun toimittamiseen liittyvät työntekijät ja yhteistyökumppanit noudattavat eettisiä ohjeita.

Jos saat tietoosi eettisten ohjeiden vastaisia tekoja tai käytäntöjä, sinun on ilmoitettava siitä meille. Voimme vaatia toimittajaa ryhtymään asianmukaisiin korjaaviin toimenpiteisiin, mukaan lukien työntekijän irtisanominen tai yhteistyön lopettaminen. Toimittaja ei saa salata mitään asiaankuuluvia tietoja, joita tarvitsemme eettisten ohjeiden täyttämiseksi; tarvittavien tarkastusten yhteydessä voidaan sopia salassapitosopimus.

Toimittajilla tarkoitetaan kaikkia, jotka toimittavat meille tuotteita tai palveluja. Tuotteet voivat olla aineellisia tai aineettomia. Palvelut voivat olla esimerkiksi kokoonpano-, siivous-, turvallisuus-, konsultointi-, myynti- tai asennuspalveluja. Olemme vastuussa kaikista tavarantoimittajista ja toimijoista, joiden kanssa työskentelemme, joten odotamme heidän toimivan yhtä rehellisesti ja eettisesti kuin me itse.

3.2. Rahanpesun vastaiset toimenpiteet

Emme hyväksy emmekä mahdollista rahanpesua. Rahanpesulla tarkoitetaan rikollisin keinoin (esim. terrorismi, huumekauppa tai lahjonta) hankittua varallisuutta, joka yritetään saada näyttämään lailliselta. Toimimme yhteistyössä hyvämaineisten asiakkaiden, konsulttien ja liikekumppaneiden kanssa, joiden varat ovat peräisin laillisista lähteistä. Työntekijöiden on oltava valppaita ja ilmoitettava asiakkaiden, konsulttien tai liikekumppaneiden epäilyttävästä käyttäytymisestä. Lisäksi kaikkien on noudatettava raportointi- ja kirjanpitovaatimuksia käsitellessään käteismaksuja ja muita liiketoimiin ja sopimuksiin liittyviä maksuja.

4. Yhteisen omaisuuden suojelu

4.1. Yrityksen omaisuuden käyttö

Käytämme yrityksen omaisuutta vain liiketoimintatarkoituksiin, paitsi jos olemme saaneet johdolta luvan toimia toisin.

Emme koskaan käytä yrityksen varoja henkilökohtaiseen hyötyyn tai laittomiin tarkoituksiin. Omaisuus voi olla aineellista tai aineetonta. Aineellisella omaisuudella tarkoitetaan esimerkiksi kiinteistöjä, raaka-aineita, tuotteita, koneita, työkaluja ja henkilökohtaisia varusteita. Aineettomaan omaisuuteen kuuluvat tuotemerkit, patentit, tavaramerkit, tietotaito, liikesalaisuudet, tekijänoikeudet, liikearvo ja yrityksen kaikki tiedot. Petoksella tarkoitetaan tahallista toimintaa, jonka tarkoituksena on varastaa yritykseltä. Varkaus tarkoittaa yritykselle kuuluvan omaisuuden ottamista omaan käyttöön ilman lupaa. Yrityksen omaisuus on liiketoiminnan kannalta välttämätöntä, ja siksi suojaamme sitä huolellisesti vahingoittumiselta, katoamiselta ja rikollisuudelta.

4.2. Tietojärjestelmät, sähköposti ja internet

Käyttäessämme yrityksen tietojärjestelmiä tai sähköisiä viestintäjärjestelmiä työaikana ymmärrämme toimivamme työtehtävissä ja edistävämme työtavoitteiden toteuttamista. Kiinnitämme erityistä huomiota viestintään sähköisissä viestintäkanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa, sähköpostissa ja internetissä. Emme aiheuta vahinkoa työnantajalle tai sidosryhmillemme sähköisissä viestintäkanavissa. Toimimme tosiasioihin perustuen, ottaen huomioon yksityisyyden suojan emmekä loukkaa ketään. Viestintämme on ystävällistä, rehellistä, ammattimaista ja muita osapuolia kunnioittavaa. Tietojärjestelmämme on suojattu tunnettuja tietoturvariskejä vastaan. Tietojärjestelmien pääkäyttäjiä, joilla on tehtäviensä luonteen vuoksi pääsy myös luottamuksellisia tietoja sisältäviin järjestelmiin, sitoo salassapitovelvollisuus. Mahdollinen tietojärjestelmien valvonta ei saa loukata käyttäjien yksityisyyttä.

Työntekijän etiikkaan kuuluu, että sähköisten laitteiden käyttö henkilökohtaisten asioiden hoitamiseen tapahtuu pääasiassa vapaa-ajalla.

4.3. Luottamukselliset tiedot

Purson luottamukselliset ja oikeudellisesti suojatut tiedot ovat osa konsernin arvokasta aineetonta omaisuutta. Yrityksen työntekijä ei saa käyttää näitä tietoja henkilökohtaiseen hyötyyn tai muiden kuin Purson hyväksi. Kaikki nämä tiedot on pidettävä luottamuksellisina myös Purson sisällä. Työtehtävien hoitamisen tuloksena saadut tiedot asiakkaan tai toimittajan taloudellisesta tilanteesta, liikesalaisuuksista, liiketoimintasuunnitelmasta, henkilöstöstä ja muista ei-julkisista tiedoista on pidettävä luottamuksellisina ja salaisina.

4.4. Kirjanpito

Kirjanpitomme tehtävä on tuottaa luotettavia raportteja Purson taloudesta johdon, omistajien, viranomaisten ja muiden osapuolten käyttöön. Kirjanpito ja tilinpäätökset ovat totuudenmukaisia, tarkkoja ja lakien sekä hyvän kirjanpitotavan mukaisia. Meidän kaikkien vastuulla on varmistaa, että kirjanpidossa ei esiinny vääriä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavia tietoja. Kaikki liiketoimet on dokumentoitava totuudenmukaisesti ja tarkasti, ja kirjaukset on tehtävä oikeille tileille ja asianmukaisille tilikausille.

5. Muut sidosryhmät

5.1. Ympäristö ja kestävä kehitys

Ympäristövastuu tarkoittaa liiketoimintaa sekä tuotteiden ja palvelujen toimittamista tavalla, joka minimoi ympäristövaikutukset ja edistää kestävää tulevaisuutta. Tavoitteissamme on vähentää liiketoimintamme ympäristövaikutuksia ja saavuttaa nollataso ympäristöhaittojen osalta. Tunnistamme toimintaamme liittyvät ympäristötekijät ja määrittelemme menettelyt, joilla pyritään vähentämään ympäristövaikutuksia riskiperusteisesti kestävän kehityksen ja tuotteen elinkaaren näkökulmasta. Jos näyttää siltä, että toiminnastamme voi aiheutua haittaa ympäristölle, ryhdymme ennaltaehkäiseviin toimiin.

Edellytämme myös toimittajiltamme, että ne hoitavat toimintaansa vastuullisesti sovellettavien lakien, asetusten ja luvissa määriteltyjen ympäristövaatimusten mukaisesti. Odotamme, että tavarantoimittajat täyttävät tai ylittävät sovellettavien ympäristölakien ja -määräysten vaatimukset.

Pyrimme aktiivisesti parantamaan suorituskykyämme ympäristöön liittyvissä kysymyksissä ja vaikuttamaan toimittajiemme ja asiakkaidemme suorituskykyyn ympäristöön liittyvissä kysymyksissä.

5.2. Paikallisyhteisöt ja yhteisön jäsenet

Uskomme, että menestyksemme pitkällä aikavälillä on sidoksissa terveiden ja hyvinvoivien yhteisöjen ja niiden jäsenten kehittämiseen. Annamme oman panoksemme paikallisyhteisöjen kehittämiseen. Tekijät, jotka auttavat rekrytoimaan, sitouttamaan ja kehittämään henkilöstöä sekä vahvistavat yrityksemme mainetta vastuullisena toimijana, ovat meille tärkeitä. Varmistamme, että hyväntekeväisyyteen käytettävät raha ja aika ovat kohtuullisia ja luvallisia.

5.3. Viranomaiset

Maksamme verot sosiaalisten ja oikeudellisten velvoitteidemme mukaisesti kaikissa maissa, joissa toimimme. Hallitsemme verotusprosessit tarkasti ja todistettavasti, jotta lopputulos ja kulut ovat yrityksen ja sidosryhmien kannalta asianmukaiset ja oikeat. Toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi verotusasioissa.

5.4. Julkisuus ja tiedottaminen

Osallistumme yhtiön menestyksen kannalta tärkeään ja liiketoimintaamme liittyvään julkiseen keskusteluun rehellisesti ja lakeja noudattaen. Yrityksemme ei ole poliittisesti sitoutunut. Henkilöstömme voi vapaasti osallistua yhteiskunnallisiin asioihin ja politiikkaan vapaa-ajallaan yksityishenkilöinä. Emme tue taloudellisesti julkisiin virkoihin pyrkiviä ehdokkaita, poliittisia puolueita tai muita poliittisia järjestöjä muuten kuin laillisesti toimivien järjestöjen kautta.

Viestinnän tarkoituksena on lisätä sitoutumista yritykseemme, rakentaa vahvaa brändiä ja hoitaa mainettamme niin, että se tukee liiketoimintatavoitteidemme saavuttamista. Viestintä voi olla suullista tai kirjallista, sisäistä tai ulkoista, ja kanavia voivat olla intranet, internet, lehdet ja muut julkaisut, televisio tai radio sekä sosiaalinen media, kuten blogit, internetfoorumit, yhteisöpalvelusivustot ja sisältöpalvelut. Meillä on nimetyt tiedottajat, jotka huolehtivat ammattimaisesta, yhdenmukaisesta, laillisesta ja rehellisestä tiedottamisesta tiedotusvälineille. Mahdollinen kriisiviestintä (esim. tulipalo, onnettomuus jne.) on toimitusjohtajan vastuulla tai hänen estyneenä ollessaan varatoimitusjohtajan tai hallituksen puheenjohtajan vastuulla.

Meidän kaikkien on toimittava ja viestittävä yrityksemme perusarvojen mukaisesti siten, että luottamus brändiimme ei horju. Kerromme ajantasaista tietoa asiakkaillemme ja muille sidosryhmillemme ja autamme heitä ymmärtämään liiketoimintamme kehitystä. Jaamme tietoa ja parhaita käytäntöjä ja annamme palautetta avoimesti koko organisaatiossa. Edistämme läpinäkyvyyttä, mutta pidämme luottamukselliset tiedot aina salassa. Varmistamme aina, että tiedot ovat tarkkoja eivätkä harhaanjohtavia.

6. Väärinkäytöksistä ilmoittaminen

Whistleblowing-ilmoituskanava on Purso-yhtiöiden työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden käytössä oleva sähköinen ilmoitusjärjestelmä (https://purso.fi/whistleblowing-ilmoituskanava/), jonka avulla voi ilmoittaa, mikäli huomaa tai epäilee väärinkäytöstä tai arvojemme vastaista toimintaa. Ilmoitusten kautta saamme mahdollisuuden korjata, estää tai oikaista kaikki epäasiallisuudet ja väärinkäytökset.

Ilmoituksen tekijän pitää olla vakuuttunut ilmoituksensa todenperäisyydestä ja toimia aina rehellisesti ja vilpittömin mielin. Syytöksiä ei pidä esittää vahingoittamistarkoituksessa. Tietoisesti totuudenvastaisten ilmoitusten jättäminen palveluun saattaa johtaa oikeudellisiin toimenpiteisiin.

Toivomme, että ilmoituksen tekijä tekee ilmoituksen ensisijaisesti omalla nimellä. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä. Rohkaisemme esisijaisesti ottamaan yhteyttä ilmoitettavasta asiasta vastaavaan johtajaan tai vastuuhenkilöön.

Odotamme kaikkien noudattavan edellä mainittuja eettisiä sääntöjä ja periaatteita. Kysy epäselvissä tapauksissa neuvoa esihenkilöiltäsi.

Jussi Aro
Toimitusjohtaja